wtorek, 9 lipca 2019

"Jutro przypłynie królowa" Maciej Wasilewski


O Pitcairn nie wiedziałam wiele, ale przynajmniej znałam pobieżnie historię odkrycia i zaludnienia wyspy oraz miałam kilka wiadomości na temat jej aktualnego statusu. To bowiem miejsce niezwykle ciekawe, w każdym tego słowa znaczeniu. Odizolowane od świata, nie tylko ze względu na dystans, jaki dzieli wyspy od najbliższych lądów, ale także ze względu na sposób życia, jaki wybrała pitcairnińska społeczność.

Pitcairn jawi się osobom z zewnątrz jak raj, daleka cudowna wyspa, na której żyje garstka ludzi, potomków słynnych buntowników z Bounty - dumnych, nieustraszonych i krewkich marynarzy. Współcześni mieszkańcy określani są jako najmniejsza demokracja świata, są zamorskim terytorium Wielkiej Brytanii, którego utrzymanie kosztuję koronę krocie. Garstka ludzi potrzebuje przecież Internetu, poczty, dostaw żywności i przeróżnych przedmiotów potrzebnych do życia. Można by wyobrazić sobie Pitcairneńczyków jako szczęśliwych ludzi wiodących proste, bliskie naturze życie. Jak się pewnie domyślacie, tak nie jest. 

Ci ludzie chronią zazdrośnie swojej prywatności, bardzo trudno uzyskać pozwolenie na odwiedzenie wyspy w roli dziennikarza. Wasilewski ucieka się więc do kłamstwa, by móc wtopić się w tamtejszą społeczność, gdzie stopniowo zaczyna odkrywać koszmar. Koszmar, jaki zgotowali sami sobie ludzie. Na Pitcairn nie ma beztroski i raju, jest ciągłe obserwowanie kto, co robi, jak postępuje, z kim rozmawia, z kim się brata. Jest zależność od kilku silnych mężczyzn, bo tylko oni są w stanie wybudować dom, zaorać pole czy ściąć drzewo. I wreszcie jest lęk. Lęk matek o córki i lęk młodych dziewcząt. I lęk autora przed odkryciem, przed postawieniem niewłaściwego pytania lub zagadnięciem nieodpowiedniej osoby.

To reportaż o tym, jak ludzie sami sobie zgotowali piekło. O braku empatii, zezwierzęceniu, upodleniu. Reportaż świetny i trudny w odbiorze, bo Wasilewski opowiada wyrywkowo, przeskakuje w czasie i przestrzeni, kluczy i pozostawia zaledwie tropy.

Koniecznie czytajcie!

Moja ocena: 5/6

Maciej Wasilewski, Jutro przypłynie królowa, 168 str., Czarne 2013.

2 komentarze:

  1. Brzmi niezwykle ciekaie i intrygujaco. Wygląda na to ze lata tłuste juz za nami. Teraz mamy lata chudne- okrucienstwo zawiść przemoc. A można by pomyśleć że z daleka od cywilizacji jest normalnie. Skoro tam nie jest. To gdzie.

    OdpowiedzUsuń
  2. NAJLEPSZA MIŁOŚĆ ONLINE SPELL CASTER, ABY UZYSKAĆ ​​SWÓJ EX LOVER, MĘŻCZYZNA, ŻONA, DZIEWCZYNA LUB POWRÓT CHŁOPA. DODAJ GÓRĘ NA WHATSAPP: +2349083639501
     -Email-blackmagicsolutions95@gmail.com
    Witam wszystkich Am Christian Hofman, jestem z USA. Pracuję dla międzynarodowej firmy Apache Corporations, poznałem Babę Nosę podczas mojej podróży do Afryki, poszedłem tam na kontrakt Negocjacje i przegrałem z inną firmą, byłem zdruzgotany i złamany, a kilka miesięcy temu właśnie się rozwiodłem, moja żona wyjechała z moimi dziećmi i ta praca była moją drogą do dobrego życia i odzyskania rodziny. Po moich konsultacjach z Babą Nosą wykonał dla mnie zaklęcie, a ja dostałem kontrakt, a kilka miesięcy później moja żona i dzieci wróciły do ​​mnie i wszystko to zawdzięczam duchowemu czarowi i mocom Baby Nosa. Jestem świadkiem baby Nosy, duchowego ojca wielu wielkich ludzi. dla każdego z twoich duchowych problemów i zostanie to rozwiązane. Może sprawić, że staniesz się bogaty bez rytuałów krwi, przywrócisz swojego ex_husband, ex_wife, ex _ boyfriend lub dziewczynę tylko wtedy, gdy będziesz mógł dzisiaj pisać tekst lub WhatsApp baba Nosa
        +2349083639501. jeśli masz problemy z następującymi
    (1) Jeśli chcesz odzyskać swój ex.
    (2) jeśli zawsze masz złe sny lub uprawiasz seks we śnie.
    (3) Chcesz zostać awansowany w swoim biurze.
    (4) Jeśli potrzebujesz uprawnień do wygrania sprawy sądowej
    (5) Każda forma zaklęcia
    (7) Zaklęcie tonu dowodzenia
    (8) Pierścień zabezpieczający
    (9) Pierścień sukcesu podróży
    (10) Moc duchowa dla ludzi Bożych
    (11) Przywiąż męża / żonę do siebie na zawsze sam
    (12) Chcesz, żeby kobiety / mężczyźni biegali za tobą. (13) Jeśli chcesz mieć dziecko.
    (14) Chcesz być bogaty bez rytuałów krwi. (15) Jeśli potrzebujesz pomocy finansowej.
    (16) Opieka ziołowa
    (17) Jeśli nie możesz zaspokoić pożądania seksualnego swojej żony. z powodu słabej erekcji.
    (18) Jeśli masz chorobę HIV i siłę do leczenia chorób nowotworowych, zadzwoń do Baba Nosa na +2349083639501
    TRADYCYJNA MEDYCYNA Herbal Home & Native Doctors. Gabinet
    Adres nr 20 ścieżka z kości słoniowej, stan Ife Osun ... k

    OdpowiedzUsuń