niedziela, 14 kwietnia 2024

"Języczni. Co język robi naszej głowie" Jagoda Ratajczak

 


O języku mogę czytać ciągle i wiele. Lubię wszelkie ciekawostki, badania, informacje na tematy językoznawcze i o wielojęzyczności. Ratajczak właśnie na tych tematach zasadziła tę książkę, choć nie jest to może wielojęzyczność a raczej dwujęzyczność i szeroko pojęte uczenie się języka pierwszego i drugiego. To z założenia książka dla laika, napisana przystępnym językiem, pełna ciekawostek i przykładów. Autorka potoczyście relacjonuje wyniki przeróżnych eksperymentów i badań, odwołuje się do własnych doświadczeń jako nauczycielka i ucząca się języka.

Tego naprawdę dobrze się słucha (choć lektorka dała plamę w niektórych językach obcych, co przy takiej książce trochę jest słabe), ale nie jestem przekonana, że wiele z tej książki wyniosę. W zasadzie nie była ona dla mnie, jako filolożki i osoby bardzo zainteresowanej wielojęzycznością, nowością, choć nie znałam wielu z przytaczanych badań. Jednak z przyjemnością usystematyzowałam sobie niektóre wiadomości i po prostu poobcowałam z tematyką językoznawczą, a także skonfrontowałam wiele tematów z własnymi doświadczeniami (wyrażanie uczuć w obcym języku, używanie wielu języków na co dzień, nauka kolejnego języka itp.).

Języczni to wstęp do dalszych poszukiwań językoznawczych dla osób bardziej zaawansowanych w temacie lub lekkie, popularnonaukowe wprowadzenie dla tych, którzy bezskutecznie uczą się języka obcego albo wychowują dziecko dwujęzycznie i chcą pogłębić swoją wiedzę lingwistyczną.

Moja ocena: 4/6

Jagoda Ratajczak, Języczni. Co język robi naszej głowie, 240 str., Wydawnictwo Karakter 2020.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz