sobota, 4 grudnia 2021

"Chwilowa anomalia. O chorobach współistniejących naszego świata" Tomasz Michniewicz

 



Tomasza Michniewicza znam już ze świetnego Chrobotu, więc skorzystałam z możliwości wysłuchania kolejnej jego książki dzięki akcji czytaj.pl 
I nie była to zła decyzja, co więcej była to decyzja bardzo dobra, bo Chwilowa anomalia to świetna próba analizy tego, co wydarzyło się wraz z wybuchem pandemii. Dla mnie to pierwsza taka książka o tym, co porusza serca i umysły od początku roku 2020. Dodam, że niektóre fragmenty tej książki były dla mnie wręcz traumatyczne, co skutecznie ukazało, jak bardzo mam nieprzepracowane niektóre z pandemicznych wydarzeń i jak bardzo mnie one dotąd dotykają.

Konstrukcja książki opiera się na przeplatających się krótkich rozdziałach i wywiadach. Michniewicz tydzień po tygodniu relacjonuje przebieg epidemii - odczucia, wydarzenia, działania rządu i WHO. Te krótkie relacje przypominają dziennik i odebrałam je bardzo emocjonalnie, choć autor pisze spokojnie, racjonalnie i stara się być obserwatorem, a nie uczestnikiem. Takie przypomnienie wydarzeń tak nieodległych było dla mnie bardzo cenne - od dawna odczuwałam potrzebę przeczytania takiego podsumowania. Świetnym uzupełnieniem tego pamiętnika są jednak wywiady, które dotyczą wielu problemów, koncentrują się jednak na polskiej perspektywie i komentują aktualną sytuację w naszym kraju. 

Michniewicz rozmawia więc ze specjalistkami i specjalistami od klimatu, politologii, socjologii, stosunków międzynarodowych, psychologii itd. Bazą wyjściową wszystkich tych rozmów jest pandemia, a przede wszystkim zachowanie społeczeństw podczas jej trwania, reakcje na restrykcje oraz sposoby na radzenie sobie z tą wyjątkową sytuacją. To wspaniała analiza i punkt wyjścia do własnych przemyśleń - bardzo podobało mi się takie usystematyzowanie wiedzy zwłaszcza tej psychologicznej i socjologicznej, w wielu kwestiach moje opinie czy podejrzenia zostały potwierdzone, wielokrotnie uzupełnione. Rozmowa z klimatologiem jest otrzeźwiająca - aczkolwiek nie były to dla mnie sprawy nowe, więc wysłuchałam jej ze smutkiem. Ciekawy natomiast był wywiad z peppersem - to dla mnie zupełnie nowy świat i z chęcią poznałam tok rozumowania przedstawiciela tego ruchu. 

Podsumowując, ta książka to dla mnie wręcz objawienie, bo dokładnie trafiła w moje potrzeby poznawcze i z chęcią przeczytałabym dalszy ciąg.

Moja ocena: 5/6

Tomasz Michniewicz, Chwilowa anomalia. O chorobach współistniejących naszego świata, czyt. Sebastian Bieniarz, Małgorzata Gołota, Maciej Więckowski, 384 str., Wydawnictwo Otwarte 2020.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz