sobota, 19 lutego 2022

"Fauna Północy" Andrea Lundgren

 


Zbiór opowiadań o takim tytule zupełnie mnie nie pociągał. Spodziewałam się tekstów mocno osadzonych w nordyckim świecie zwierzęcym, co niekoniecznie leży w moim kręgu zainteresowań. Dostałam jednak rzecz, która wyjątkowo trafiła w mój gust, choć właściwie nie miała takiej szansy. Ale po kolei.

Sześć opowiadań Szwedki zostało przełożonych przez początkujących tłumaczy pod doświadczonym okiem Justyny Czechowskiej - ten eksperyment udał się przednio. Wszystkie teksty mają ten sam rytm i styl, a podczas czytania wiele razy zatrzymałam się przy ciekawych rozwiązaniach translatorskich. A jestem przekonana, że nie były to łatwe w przekładzie tekst, bo styl Lundgren jest bardzo wymagający. Szwedce udało się w surowych, prostych zdaniach zawrzeć tak dużo podtekstu i emocji, że niektóre strony czytałam kilka razy, a na plecach czułam dreszcz. 

Te teksty są nieoczywiste, łączą w sobie nordycką surowość z latynoskim magicznym realizmem. Ten drugi w szwedzkim wydaniu dużo bardziej mi odpowiada i dlatego napisałam powyżej, że takie teksty właściwie nie miały szansy mnie porwać. A jednak. Bohaterami tych opowiadań są postaci zagubione, uwikłane w zaburzenia psychiczne, borykające się z umieszczeniem swojego życia w ramach uważanych za normalne. Lundgren pokazuje świat z ich perspektywy lub z perspektywy osoby bardzo bliskiej - świat być może dla czytelnika/-czki niezrozumiały, ale niezwykle fascynujący. Te teksty pulsują niepewnością, grozą, niepokojem. Najbardziej poruszające w moim odczuciu jest opowiadanie "Dziura ojca", ale "Kot" także na długo zostanie w mojej pamięci.

A co z tytułową fauną? Zwierzeta stanowią przeciwwagę dla bohaterów - mogą być źródłem lęku, moga stanowić pocieszenie, mogą być wzorem, mogą wyzwalać pewne zachowania. Zawsze głęboko rezonują z bohaterami, którzy są równie sensualni, dzicy, bliscy natury jak one. 

Nie każde z opowiadań równie do mnie trafiło, dlatego ten zbiór nie dostaje najwyższej oceny, polecam jednak szczerze, jeśli chcecie poznać inne oblicze szwedzkiej prozy.

Moja ocena: 5/6

Andrea Lundgren, Fauna Północy, tł. Karolina Ancerowicz, Natalia Dąbrowska, Diana Hasooni-Abood, Anna Kicka, Justyna Kwiatkowska, Przemysław Pożar, Martyna Wojciechowska, Agata Teperek, red. Justyna Czechowska, 160 str., Wydawnictwo Pauza 2020.

1 komentarz: