wtorek, 21 lutego 2023

"Pasujesz tu najlepiej" Miranda July


Sięgając po opowiadania Mirandy July, nastawiałam się na absolutne kurioza, i zaskoczenie. Jednak te teksty wydały mi się być mniej dziwne niż powieść Amerykanki. Owszem, nie są to tuzinkowe opowiadania, owszem, zawierają zaskakujące i nietypowe spostrzeżenia, owszem, Miranda July nie ma żadnych obiekcji w kwestii języka, ale jednak nie było to całkowicie kuriozum.

Amerykanka pisze o kobietach, które są uwikłane w nieprawdopodobne sytuacje (jak słynna nauczycielka pływania na sucho, która chyba każdemu utknęła w pamięci), ale nietrudno odkryć, że pod tą dziwacznością kryje się samotność, a wręcz osamotnienie. Te bohaterki zmagają się z lękami i poczuciem inności, zapewne szukają (czasem podświadomie) przyczyn swojej samotności. July stawia na absurd, groteskę, na permanentne WTF i to przyciąga. Przyznam, że przeczytałam ten zbiór szybko, bo ta proza płynie, ale w pamięci utkwiły mi dwa, może trzy teksty. Nie podzielam z autorką poczucia estetyki i percepcji świata i pewnie dlatego te opowiadania nie poruszyły w mnie żadnej nuty, nie wywołały emocji, choć są przepełnione smutkiem.

Pośród tych szesnastu tekstów są opowiadania niezwykle krótkie, te od razu przepadły w czeluściach mojego mózgu, ale są też teksty dłuższe i tylko te miały szanse na to, by w jakiś sposób ze mną pozostać (chyba najbardziej opowieść o kobiecie, która praktycznie wychowuje córkę swoich przyjaciół). Dodam jednak, że niektórych nie zrozumiałam, a właściwie nie pojęłam zamysłu autorki. Myślę, że warto o tych tekstach dyskutować, na pewno są dobrą bazą do burzy mózgu i świetnym przyczynkiem do wspólnego odkrywania możliwych interpretacji.

Zdaję sobie sprawę, że nie jest to recenzja, z której można się dowiedzieć czegoś konkretnego o tej książce, ale przyznam, że nie czuję się na siłach, by napisać coś mądrzejszego. Jestem przekonana, że July trzeba przeczytać i sprawdzić, czy jej estetyka pasuje.

Moja ocena: 4/6

Miranda July, Pasujesz tu najlepiej, tł. Łukasz Buchalski, 208 str., Wydawnictwo Pauza 2019.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz