niedziela, 19 listopada 2023

"Dom Oriona" Julia Fiedorczuk

 


Ta powieść to dość przypadkowy wybór, audiobooka znalazłam w akcji Czytaj.pl i zachęcona pozytywnymi recenzjami zdecydowałam się na wysłuchanie. Fiedorczuk porusza temat, który żywo mnie interesuje, a akcję powieści umieszcza, przynajmniej częściowo, w Puszczy Białowieskiej. 

Główna bohaterka, Eliza, przemierza las śladem uchodźców, równocześnie wspominając przyjaźń z Lou. Ta nietuzinkowa kobieta zabrała ją w różne miejsca, które naznaczyły ich przyjaźń i życia. Podążając za gwiezdnymi konstelacjami, trafiły do Aten czy Meksyku. Te wspomnienia zaprzątają myśli Elizy, ale i wstrzymują ją przed uporządkowaniem swojego życia. Wyjazd w Puszczę to próba własnej ucieczki, ale także konfrontacji z osobami, które fizycznie uciekają i szukają lepszego jutra. To powieść o drodze i poszukiwaniach, o kryzysie na wielu płaszczyznach - tej duchowej, ale i tej humanitarnej czy nawet ekologicznej. Flora i fauna odgrywają bowiem w tej powieści ogromną rolę.

Mimo że taka tematyka leży w kręgu moich zainteresowań, to jednak nie potrafiłam wdrożyć się w styl Fiedorczuk, dla mnie zbyt chaotyczny, rwany, niekonsekwentny. Wile tu świetnych fragmentów, ale jako całość nie kupuję tej książki. Nie podobały mi się tropy, które do nikąd nie prowadziły, dygresje bez celu, zagmatwany, odnosiłam wrażenie, celowo styl.

Duży plus za tematykę, za pokazanie losu uchodźców, za nienachalne acz dobitne nakreślenie tematu, niestety forma narracji mnie rozczarowała.

Moja ocena: 4/6


Julia Fiedorczuk, Dom Oriona, czyt. Hanna Chojnacka, 240 str., Wydawnictwo Literackie 2023.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz