środa, 17 lutego 2021

"Anna In w grobowcach świata" Olga Tokarczuk

 


Sumeryjski mit o Isztar/Inannie - bogini wojny i miłości nie był mi znany. Pewnie dlatego, że w mitach zaczytywałam się w wielu nastoletnim i nie miałam wtedy dostępu do mitologii mezopotamskiej. Uzupełniłam więc moje informacje, by móc w pełni skorzystać z lektury tej książki. Tokarczuk interpretuje w niej historię Inanny, która zdecydowała się zejść do królestwa podziemi Kur, by objąć nad nim władanie. Zostaje jednak uwięziona przez Ereszkigal, władczynię tego świata, a jej sługa Ninszumbur stara się o ratunek swojej pani u jej ojców i matki, który nadchodzi pod jednym warunkiem - wyznaczenia zamiennika Inanny. Zostaje nim jej kochanek - Dumuzi.

W powieści sługa staje się kobietą Niną Szumbar, a mężem Inanny jest Ogrodnik, ojcowie bogini natomiast nie są zainteresowani ratunkiem niesfornej córki. Dopiero jej matka skłania ich do pomocy. Mimo tych zmian, sama idea mitu pozostaje - a Tokarczuk przedstawia kobietę silną, odważną, zadziorną. Co jednak najbardziej zaskakuje w tej powieści, to jej forma przypominająca science-fiction. Świat wykreowany przez autorkę jest zupełnie osobnym bytem, w którym zakotwiczona jest narracja. Przyznam jednak, że doczytałam tę powieść tylko ze względu na piękny język. Treść do mnie zupełnie, ale to zupełnie nie trafiła. To pierwsza powieść Tokarczuk, która przeszła zupełnie obok mnie. Nie znalazłam żadnych punktów zahaczenia, żadnego zdania, które by mnie ujęło, żadnej interpretacji, która by do mnie trafiła. Nie wykluczam, że moje pojmowanie świata jest zbyt proste, by ogarnąć umysłem zamysł tej powieści. Przyznaję jednak szczerze, że ta lektura była dla mnie męczarnią i nie jestem w stanie w niej czegokolwiek docenić. 

Czuję się w pewien sposób zażenowana, że nie potrafiłam docenić tej powieści, ponieważ Tokarczuk czytam od wielu, wielu lat i jestem od dawna jej fanką. Z drugiej strony może i dobrze, że dopiero teraz trafiłam na tę książkę, bo mam już ugruntowaną opinię o prozie noblistki.

Moja ocena: 2/6

Olga Tokarczuk, Anna In w grobowcach świata, 196 str., Wydawnictwo Literackie 2015.

1 komentarz:

  1. Cześć wszystkim, tak się cieszę, że mój mąż wrócił po tym, jak zostawił mnie dla innej kobiety. Mój mąż miał romans ze współpracownikiem i bardzo kocham mojego męża, ale on zdradzał mnie ze swoim współpracownikiem i tą dziewczyną, myślę, że używa czarów lub czarnej magii na moim mężu, aby mnie nienawidził i to był tak krytyczny i nie na miejscu, cały dzień i noc płaczę, aby Bóg przysłał mi pomocnika, abym przyprowadził mojego męża! Byłem naprawdę zdenerwowany i potrzebowałem pomocy, więc szukałem pomocy w Internecie i trafiłem na stronę internetową, która sugerowała, że ​​dr Bogaty może pomóc szybko odzyskać byłego chłopaka. Więc czułem, że powinienem spróbować. Skontaktowałam się z nim i powiedział mi, co mam robić, zrobiłem to, a potem rzucił dla mnie zaklęcie miłosne. 22 godziny później mój mąż naprawdę zadzwonił do mnie i powiedział, że tak bardzo za mną tęskni. O mój Boże! Byłem bardzo szczęśliwy, a dziś znów jestem szczęśliwy z moim mężczyzną i radośnie żyjemy razem i dziękuję potężnemu czarodziejowi, dr. Bogu, jest tak potężny i postanowiłem podzielić się tutaj swoją historią. jeśli jesteś tutaj, a Twój Kochanek Cię odrzuca, lub Twój mąż przeniósł się do innej kobiety, nie płacz już, skontaktuj się z doktorem Wealthy, aby uzyskać pomoc ... Oto jego e-mail, wealthylovespell@gmail.com
    Wykonuje również następujące zaklęcie
    Zaklęcie ciąży
    Czar miłości
    Zaklęcie powiększające penisa
    opryszczka
    Zwycięskie zaklęcie
    Jego WhatsApp +2348105150446
    Blog: wealthylovespell.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń