sobota, 3 sierpnia 2024

"Kieślowski. Zbliżenie" Katarzyna Surmiak-Domańska

 


Okres liceum to była fascynacją Kieślowskim. Od lat chcę powtórzyć sobie jego filmy, nawet już je zgromadziłam, ale jakoś odwlekam i odwlekam. Po tej biografii już nic nie będę odwlekać. Surmiak-Domańska wykonała tytaniczną pracę, żeby przybliżyć postać słynnego reżysera. To chronologiczna opowieść o życiu Kieślowskiego, o którym, przyznam, nie wiedziałam nic. Autorka relacjonuje więc jego niełatwe dzieciństwo, dość przypadkową drogę edukacji, która w końcu zaprowadziła go, nie bez przeszkód, na łódzką filmówkę. Później oczywiście są pierwsze filmy dokumentalne, i więcej filmów dokumentalnych i wreszcie fabuła, w Polsce i wreszcie we Francji. Oczywiście mamy tu szerokie tło społeczne i polityczne, bo gdy Kieślowski zaczynał karierę polityka odgrywała ogromną rolę – cenzura i lawirowanie dookoła niej, potrzeba zajęcia konkretnej pozycji, trudności w życiu prywatnym, stan wojenny. Łatwo jednak nie jest także, gdy Kieślowski zamieszkał we Francji, gdzie nigdy nie czuł się jak u siebie. 

Surmiak-Domańska portretuje reżysera dzięki licznym dokumentom, listom, nagraniom, ale przede wszystkim dzięki rozmówcom i tu sięga po przeróżne osoby, nawet takie, które w życiu Kieślowskiego odgrywały rolę epizodyczną. Z tych wszystkich źródeł wyłania się postać zupełnie inna niż sobie wyobrażałam – postać spójna mimo różnic w relacjach, postać tytana pracy, człowieka małomównego, refleksyjnego, który mimo statusu guru był zupełnie zwyczajny i nie ukrywał swoich wad.

Oprócz życia reżysera dostajemy też opis filmów – pracy nad nimi, od tworzenia scenariusza po montaż. To była absolutnie fascynująca lektura, która nie tyle dostarczyła wiele informacji o samych filmach, co właśnie o Kieślowskim człowieku. 

Wysłuchałam tej autobiografii z zapartym tchem, bardzo doceniam ogrom pracy autorki, dbałość o szczegóły i jej neutralną pozycję, która pozwoliła mi wyrobić sobie moje zdanie na temat Kieślowskiego człowieka. Polecam bardzo.

Moja ocena: 5/6

Katarzyna Surmiak-Domańska, Kieślowski. Zbliżenie, 616 str., Wydawnictwo Agora 2018.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz