środa, 29 grudnia 2021

"Allein" Daniel Schreiber

 


To moje drugie spotkanie z prozą Daniela Schreibera - spotkanie bardzo udane dodam. Ta książka, podobnie jak Nüchtern, której wysłuchałam w maju, to raczej esej, opis osobistych doświadczeń autora. Schreiber poświęcił ją całkowicie poczuciu samotności, które analizuje w różnych kontekstach i pod wieloma aspektami. Punktem wyjścia do tych rozważań jest pandemia - to więc bardzo aktualna pozycja. 

Daniel Schreiber wychodzi zawsze z punktu własnych doświadczeń - czyli człowieka homoseksualnego, pisarza, osoby nie pozostającej w związku. Ogromną rolę w jego życiu odgrywa więc siatka przyjaciół i od analizy tej kwestii Schreiber zaczyna. W swoich rozważaniach autor opiera się na wielu tekstach - esejach, traktatach filozoficznych, artykułach czy innych publikacjach. Jego przemyślenia dotyczące istoty przyjaźni, wagi tego uczucia i jego roli w życiu bardzo mnie poruszyły. Stało się tak zapewne dlatego, że jest to temat, który od lat mnie interesuje i nad którym często się zastanawiam. Dzielę z autorem dogłębne poczucie samotności i mimo, że wychodzę z zupełnie innego tła, to mam podobne doświadczenia i przemyślenia w kwestii przyjaciół.

Oprócz przyjaźni stale przewija się tu temat samotności i bycia samemu - bo to istotne rozróżnienie. Schreiber opowiada o swoich bardzo osobistych doświadczeniach, relacjonuje, jak przeżywał pandemię, która oznaczała dla niego wiele miesięcy całkowitej samotności. Szczerość i intymność opowieści autora są w pewien sposób zaskakujące, ale znałam już ten styl z poprzedniej książki i bardzo go doceniam. Tylko w ten sposób jego przemyślenia są naprawdę wiarygodne. Schreiber pokazuje także swoje osobiste sposoby na walkę z poczuciem samotności - oczywiście nie będą one dobre dla każdego, ale w moim przypadku bardzo współgrają z moimi.

Bardzo ciekawa książka, która zachęca do własnych przemyśleń. Tematycznie idealnie trafiła w mój nastrój.

Moja ocena: 5/6

Daniel Schreiber, Allein, 160 str., czyt. autor, Spotting Image GmbH 2021.

2 komentarze:

  1. Do tej pory nie słyszałam o tej publikacji, ale widzę, że mogłaby mnie zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten autor jest aktualnie w Niemczech bardzo na topie.

      Usuń